Sunday, January 27, 2008

Hedendom, Folktro och Jorden.

"Gillsteneskogen - miljöblogg ur hednisk synvinkel." Ja, det är ju så jag marknadsfört mig själv ibland, så kanske är det inte så konstigt att jag ofta fått mer frågor om hedendomen än om miljö. Nåväl, jag tänkte nu ta och ägna ett inlägg här om hedendom så att alla kan se var jag står - om det är av intresse.

För det första: Det har aldrig i Skandinavien funnits och kommer aldrig att finnas någon gemensam hednisk tro. Jag talar alltså här i egen sak och inte för någon annan än mig. Själva ordet "hedendom" är ganska konstigt; det är ju från början ett utomståendes folks benämning på andra stammar - i vårt fall de kristnas benämning på de gamla skandinaverna. Ordet betyder ungefär "de som bor på heden" eller "de som hör till landet", alltså ungefär det samma som romarnas gamla ord för lantis: "Paganus".

Personligen kör jag med "Folktro" då det bättre beskriver känslan jag har i mitt utövande: ett tänjbart begrepp, lika flexibelt som Tron själv. Även detta ord har dock sina nackdelar vilka främst består i att det är så luddigt. Precis som dansband teoretiskt skulle kunna sägas vara modern folkmusik, så kan New Age rent tekniskt sägas vara Folktro. Det är i och för sig inget större problem för mig då jag själv vet vad jag tror och inte försöker omvända andra, men när man ska förklara vad det är man tror så blir det lätt en väldig massa tråkigt särskiljande och kategoriserande som egentligen inte är så intressant. Dessutom blir detta lätt en fälla: Man kategoriserar fast sig genom att utmärka allt man INTE är. Folktrons styrka har tvärs emot detta förhållningssätt alltid varit att snappa influenser från allt som kommit i dess väg. Människans problem har alltid handlat om Girighet, Högmod och liknande dilemman; därför har nya myter som beskriver dessa frågeställningar oftast varit välkomna.
Därför, får jag lov att säga, att jag personligen förhåller mig tämligen eklektiskt till ALLA de olika strömingar av hedendom vi ser idag. Ja, egentligen är jag nog ganska nyfiken på all "andlig upplevelse" men det är lite svårare med de judeo-kristna strömningarna då de ju är stängda för alla som inte köper hela paketet.

Det allra viktigaste för mig i min Tro är kontakten med Jorden! Jord är min Mor och min Far. Det är till denna förälder som min Tro för det mesta riktas och - viktigast av allt - det är från denna förälder som Tron kommer.
Tar du bort bibeln ur kristendomen så finns det inget kvar. Boken är här trons centrum och de kristnas urkund. Ska man ta bort tron för en hedning får man ta bort själva Jorden. Vi kommer här tillbaka till ordet Hedning och dess betydelse. Om man vågar sig på att vara lite oakademisk skulle man kunna utöka "de som hör till heden/landet" med "de som bor på landet och som tror på- och står i förbund med landets Makter". Alltså kan man inte inhämta denna Tro från någon bok. Folktron är urkundsfri! Gå ut i Skogen eller ner till Sjön så kommer Du, i sinom tid, få dina svar.
Lyssna till vad det heliga Trädet har att säga dig istället för att läsa böcker om hur man gör träd heliga. Det är vad Du gör som spelar roll - inte vad Du kan.

Folktro för mig är inte det samma som vikingareligion. Själva ordet Asatro är påhittat av halv- och helkristna nationalromantiker (precis som ordet viking). Det är en efterkonstruktion som är av större arkeologiskt intresse än religiöst. Det var genom ständig och uppmärksam dialog med Jorden som våra förfäder fick sin Tro från första början. Deras storverk var att de var så fenomenala lyssnare. Så istället för att läsa böcker om deras gamla sagor och leta oss fördärvade efter deras gamla gudanamn borde vi ta efter deras goda exempel och lyssna.
Nåväl, min avsikt är inte att stöta mig med alla de som kallar sig Asatroende; det kanske går att tro så, även om inte jag gör det. Vi har trots allt ett gemensamt jag och den Asatroende och det är behovet av ett samband med Jorden. Kanske är det, det viktigaste? Kanske är det att detta samband finns som utmärker en hedning - inte hur det manifesteras i seder och bruk?

Till viss del kommer min Tro också från muntlig tradition. Jag har haft turen att under mitt liv träffa många fortbringare av Folktro. En del i min släkt, andra i min omgivning. De har alla varit viktiga på olika sätt. Några har lärt mig om Skrömta, Vittra och Alferna, andra lärde mig sagorna, men bara en lärde mig ett sätt att nalkas Jorden på ett annorlunda sätt. Av henne lärde jag mig tekniker om hur man bör handskas (eller ibland: inte handskas) med Makterna.

Hoppas detta inlägg kan reda ut ev.frågetecken.


Mvh:
Johannes von SerFramMotMajfirandet Söderqvist

4 Comments:

At 2:18 PM , Anonymous Anonymous said...

Åh ja! Försöker hitta folk som tror på jorden som moder och fader natur. Intressant blogg du har. Kolla in www.paleo-life.com om du inte hittat dit redan!

// Fischer

 
At 2:40 PM , Blogger Johannes said...

Hej.
Kul att Du gillar. Tack.

Jo jag har mycket riktigt sett paleo-life tidigare, men tack ändå.

Vem är du då?


Mvh:
J

 
At 4:13 AM , Blogger Jenny said...

This comment has been removed by the author.

 
At 4:36 AM , Blogger Jenny said...

Riktigt intressant blogg jag snubblade in i här! :)

Kanske är det just det som är charmen med folktron, vilken precis som naturen, är omöjlig att pinna upp med nålar eller stoppa in i fack. Den är alltför gåtfull och komplex.

Mvh,

Jenny

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home