Friday, October 20, 2006

I en amreikansk undersökning, You´re money or you´re life, av Joe Domingez och Vicky Robin från 1993 visas att människors välbefinnande initialt ökar i takt med välfärdstillväxten. Människor känner ökat välbefinnande när det blir lättare att tillfredställa de grundläggande behoven som mat, kläder och bostad. Detta är det första stadiet som varje välfärdsstat i sin linda har att uppnå. I det andra stadiet ökar människans välbefinnande genom ökad bekvämlighet: vatten, el, redskap etcetera. När dessa två stadier är uppfyllda har vi egentligen redan en välfärdsstat (allas grundläggande behov tillfredställs och livets tyngre göromål är avsevärt förenklade).
Trots detta visar undersökningen på ett tredje stadie som till viss del kan höja vår känsla av välbefinnande och det är en liten grad av lyx. Men så fort denna lyxkonsumtion börjar ta alltför stort utrymme i våra liv så vänder för första gången välbefinnandets kurva nedåt och vi börjar må sämre.

Sverige är, historiskt sett, ett av världens fattigaste länder, men kring sekelskiftet 18-1900 genomgick vårt och många andra samhällen en genomgripande ekonomisk politisk förändring som hade till syfte att möta människor önskan om förbättrade levnadsförhållanden. Med andra ord; stadierna ett och två i den nyss nämnda amerikanska undersökningen. För att klara dessa utmaningar krävdes en ekonomisk tillväxt. Sjukvård, vettiga bostäder och socialt skyddsnät är inga gratisreformer.
Idag står vi här med en samhällsapparat som fortfarande är optimerad på tillväxt - även om kurvan över vårt välbefinnande sedan länge är på väg nedåt. Bengt Söderberg skriver i sin bok En Strategi för Överlevnad: "Det innebär att det nu är 'etablissemangets' behov (av tillväxt) snarare än konsumenternas behov (av livskvalitet) som styr utvecklingen av vårt samhälle."

Kan det vara så att när själva överlevnaden tas som så självklar att vi inte ens tänker på den och telefoner, mode, massageduschar och porrsurfande på internet tagit över detta tankeutrymme att vi inte mår så särskilt bra?


Johannes von Lyxliraren Söderqvist

2 Comments:

At 6:00 AM , Anonymous Anonymous said...

Ja självklart, känns det som att han vill svara. Han känner själv att han lever i en fantasivärld, och faktum är att när han köper mer lyxgrejer, dyra jeans, skjortor, mp3, mobil mm. mm. så blir fantasivärlden mer och mer verklig. Istället för att tänka på att han ska dö precis som alla runt omkring honom kan han istället fästa tankarna på att han ser jävligt snygg ut när han är ute på stan. Nåt så snyggt kan väl aldrig dö? Om han köper snygga saker hela tiden tillfredsställer han sig själv och det beroendet är ett underbart beroende som tar bort all ångest, precis som alla beroenden. Men det krävs dyrare saker varje gång för att få samma "kick"... vilket leder till att ångesten ändå kommer tryckande. Kanske är det dags att stirra ångesten i vitögat en gång för alla och sluta gömma sig bakom Peak-jackan... tänker han. Och kom ihåg. Personen i filmen är inte samma person som skrivit brevet.

 
At 6:03 AM , Anonymous Anonymous said...

Alltså vi har ju möjligheten att tänka på andra saker, som vi uppfattar som trevligare. Det enklaste är ju då att fokusera på det trevliga, när vi egentligen skulle behöva tänka på det grundläggande.. ja du vet..

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home