Monday, September 25, 2006

Börja där man står.

Ofta får jag höra att jag ”trots allt inte är någon riktig miljövän” . Att bo på landet innebär ju en massa bilkörande till affär, jobb o.s.v. Det är sant! Jag är en miljöbov, det är vi alla i det här systemet. Jag hatar det, men det är så!

Vilka är då miljövinsterna med att bo på landet? Ja, att bara bo någonstans hjälper väl knappast någon det är vad man gör där man bor som det handlar om. Om man jobbar där man bor t.ex. Själv har jag valt att odla en stor del av min egen mat. Odlar man själv, om än aldrig så lite egen mat så är miljövinsterna genast enorma. Det går nämligen åt väldiga mängder energi att producera, paketera, transportera och annonsera vår affärsmat.

Låt oss följa ett vetekorn på dess resa från Lantmännen ( eller Granngården som nån fått för sig att det heter) till magen.
Alltihop börjar med att en bonde köper utsäde. Detta transporteras hem till honom/henne. men innan det är dags för sådd så måste bonden plöja, gödsla och harva (harvning gör flera ggr). Nu är det dags för sådd och vältning. Därefter följer besprutning, gödsling, besprutning, besprutning, besprutning (och besprutning ett gäng ggr till), skörd, transport med säden till en torkanläggning (som drar el, mycket el), transport till centralmagasin, transport till kvarn, transport till bageri, transport till grossist, transport till affär, transport till kunden och hemmet. Och här i lägenhetens trånga vrå blir det lilla kornet till slut öppåtet (värmländska för uppätet).
Jämför nu detta produktionssätt med att du själv skulle odla vete. Låt oss säga att du får hem en bonde som faktiskt plöjer och harvar åt dig med traktor. Ja, jo det är illa, men om man inte har en inkörd arbetshäst är det svårt att göra detta för hand. Sen gödslar, sår och vältar du för hand. Vid skörd så slår du det med en lie och ställer kärvarna att torka i en skyle. Du slagtröskar och promenerar sen in i köket med säden och maler på handkvarnen så mycket du behöver för dagen. Du bakar ditt bröd (Aj fan här gick det visst åt lite el till ugnen. Eller om du har vedspis: Nu smutsade jag allt ner i naturen när jag eldade all den veden.).

Nu är ju just sädesslagen några av de mest krävande växterna om man räknar antalet moment från sådd till mat. Morötter, potatis och dylikt är mycket enklare att förädla, men om man ser till den konventionella produktionen som är rådande i Sverige idag är den kedjan nästan lika energikrävande som säd även om det gäller potatis. I USA går det åt ungefär 111 kcal i produktion för varje 1 kcal som konsumenten stoppar i sig. Horribelt! Mig veterligen så har det inte gjorts några sådana undersökningar i Sverige eller Europa, men vi ligger sannolikt inte USA efter.
Observera att jag inte heller i mitt exempel med sädeskornet ovan inte räknat in tillverkning och transporter av pesticider och konstgödning som bonden behöver. Mängden energi som går åt för att ens tillverka en traktor skulle sannolikt kunna driva alla lampor i mitt hus i flera år. Bränslet till traktorn ska pumpas upp och transporteras och förädlas och transporteras och säljas och transporteras innan det brinner upp i traktorn i syfte att producera mat. Så nästa gång någon skrattar åt din kolonilott eller balkonglåda med oregano har du ett gäng bra argument.

Att producera den mat man behöver för att leva där man lever är den i särklass bästa miljöpolitiken. ALLA katergorier!


Johannes von Domedag Söderqvist

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home