Saturday, June 03, 2006

Vill inte alla föräldrar vara hemma med sina barn hela deras uppväxt egentligen? Jo, så måste det väl ändå vara. Innerst, innerst, innerst inne måste det väl ändå vara " det rättas" kärna för varje förälder; att få vara med och ta hand om sina barn.
I sanningens namn måste väl här först sägas att jag inte har några egna barn - även om jag är en stolt gudfar sedan några dagar - men man kan ändå förstå vad det innebär att ha barn. Det tror jag alla människor kan eftersom det är ett så ursprungligt beteende - innerst, innerst inne.
I allmänhet betraktar jag det som en god gärning att sätta barn till världen, men i vår värld, i vår tid är jag inte så säker längre. För mig är det inte ett stort mysterium att folk inte skaffar sig fler barn (vissa politiker verkar ju så svårt att förstå detta). Återigen är det, "det rättas" kärna där inom oss som har gjort sitt jobb: För många människor - tror jag - skulle haft barn om de levt i en annan tid. Om vi vänder på frågeställningen istället och frågar oss varför jag skulle skaffa barn - ge mig något bra skäl. Mitt liv som fattig artist skulle jag bli tvungen att ge upp, min kreativa sida får stå tillbaka och jag får skaffa ett "riktigt" jobb. en familjs basbehov är inte mindre idag än på stenåldern och maten måste på bordet. Inte heller kommer jag träffa min avkomma speciellt mycket; några månader om jag tar ut all ledighet jag kan - vilket inte är nog för mig. Jag vill leva med min familj. Sist men inte minst vill jag inte skaffa barn. Man får barn eller så kommer de till en, man skaffar dem inte.
Dessutom finns det alldeles för mycket grejer att köpa, för mycket reklam och konsumtion som stjäl mitt fokus från vad som är viktigt. Alldeles för mycket porr, droger, bilar, smuts, politik och skit här för att jag ens ska kunna hitta något av de goda skälen i stacken av emotsägande.
Det är återigen frågan om den där intuitiva kärnan av "rätt" det handlar om. Jag är övertygad om att alla varelser har denna inre pendel som svänger mellan rätt och fel i varje upptänklig situation. Problemet är att jag, i denna vår tid, ofta har så svårt att höra den genom allt larm. Och vilket barn förtjänar en far som inte kan skilja mellan rätt och fel?

J. von Undrande Söderqvist

3 Comments:

At 12:27 PM , Anonymous Anonymous said...

Hej Hampe.

Bra ämne. Jag tror inte man kan föreställa sig hur det är att ha barn dock. Man kan fantisera men jag tror aldrig man begriper förän man skaffar dem. Se bara på alla föräldrar som verkar märka att de inte ville ha barn när de får sitt andra. Förr skaffade man väl barn för att trygga gården och allt man själv byggt upp, för att ha någon där när man själv inte var kapabel att fortsätta själv. Tidigare än så handlade allt bara om att följa instinkt. Jag förstår verkligen ditt resonemang. Jag känner själv att jag velar fram och tillbaka. Men just nu känner jag att det skulle kännas som ett stort meningslöst liv om jag inte skaffade barn, då det är min enda uppgift i livet. Men då är jag ju tillbaka till instinkten.. men det kanske är det som skiljer en från massorna? Eller är det också instinkt? Kanske är det vi som är loosers och tonårsmammorna de stora vinnarna?


Jag har glömt vad det handlade om.. stay black!

 
At 10:04 AM , Blogger Johannes said...

Kanske är det så att tonårsmammorna är vinnarna. Eller snarare ABSOLUT! Men däremot behöver väl inte vi vara förlorare bara för att de är vinnare. Vi kan ju skaffa barn på annat sätt. Paganus kan ju vara ett barn. Trädgården kan vara mitt och Mia´s barn, ett företag ihop, att man gör något tillsammans som ska växa upp, gå ut i världen och göra gott. Det viktiga är att man alstrar något tillsammans (det är för övrigt det ordet "älska" betyder från början: ala - alltså alstra, skapa).

Puss

 
At 4:28 AM , Anonymous Anonymous said...

Hampe.
Antingen är det svart eller så är det vitt. Det måste du lära dig.

Mitt flak Faxe för 75 kr är just nu mitt barn. Det kommer iofs inte växa. Men om jag och Wennsten delar på det så kanske...

Jag alstrar dig Hampe. Puss

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home