Monday, March 16, 2009

Jägardebatten. -Ska de få finnas?

Jag tror att en majoritet av latsortsbefolkningen är för varg! Kontroversiellt kanske, men jag tror det. Anledningen är att jag bott på landet i nästan hela mitt liv och att jag ärligt talat stött på väldigt få vargmotståndare och att jag nu, fortfarande boendes på landet, känner väldigt få motståndare. Visst, jag vet att de finns och kan nog i vissa fall ana mig till vem eller vilka det kan vara, men på det hela taget har jag nästan inga vänner eller arbetskamrater som jag vet är mot vargen. Det verkar som om det är precis som jag minns det i skolan: De bråkiga killarna hörs mest.

Folkaktionen Ny Rovdjurspolitik använder sig antagligen uppsåtligt av denna metod då de vet att den fungerar. Det är väldigt likt hur lobbyistorganisationerna arbetar: Att på ett aggressivt sätt sprida en blandning av till synes sakliga argument med gamla skräcksagor för barn i en salig röra, vilket omöjliggör all saklig debatt. Man drar sig inte heller för att underblåsa känslomässiga frågor som landsbygdens avfolkning och på ett totalt osakligt sätt koppla detta till vargen. Det är snarare så att denna nidbild av landsbygdens befolkning som mer än någon annanstans definieras i denna s.k. ”debatt” är en bidragande orsak till att folk flyttar, eller låter bli att flytta ut.

Ingen av de människorna jag känner som är för varg är organiserade i frågan och alltså är det klassens organiserade bråkstakar som har initiativet och får sätta dagordningen. Och kanske är det tur för Folkaktionen, S.G.T. med anhang att deras meningsmotståndare håller sig på den sakliga sidan och inte använder sig av samma lobbyistiska metoder som de själva gör. Då kanske det kunde låta så här:

”2,5 människor skjuts varje år under jakt. Jägaren är en rovlysten lustmördare.”

”Jakthundar angriper varje år massor med tamdjur och människor. Jägarna fostrar dessa till att bli monster.”

”Män misshandlar varje år en väldans massa kvinnor och barn. Kostnaderna för detta är långt högre än vad kostnaderna för vargen någonsin varit. Jägare är män. Män är misshandlare. Jägare är misshandlare med vapen.”

Ja, så skulle det kanske se ut om vi som är för vargens överlevnad som art (vanligen kallade för Bambifierade 08:or) skulle engagera oss och bete oss lika illa som hat-lobbyn. Inte undra på att vi (majoriteten) inte vill engagera oss. Bajs i brevlådan, mordhot och osakliga anklagelser kan man leva utan.

Mvh:
Johannes

Labels: , , ,

9 Comments:

At 9:13 AM , Anonymous Anonymous said...

Jag tror att du är avundsjuk bara för att du inte har jägarexamen licens :)

 
At 2:01 AM , Blogger Johannes said...

He he.

Det där svaret brukade min sambo alltid få förr när hon var ute och debatterade varg och jakt. Problemet för motståndaren kom när hon replikerade: Jag har jägarexamen och licens!

Mvh:
J.

 
At 2:58 AM , Anonymous Anonymous said...

Jägarna har nu insett att om de med tårfyllda ögon berättar om hur rädda de är för att vargen skall ta deras jakthundar så blir de lyssnade på. Så här kommer lite intressant statistik från agria (2000-2005) över dödade hundar:

7238 av trafik
135 av vådaskott
84 av rovdjur
51 av annat vilt

 
At 6:43 AM , Anonymous Anonymous said...

Ska det där tolkas som att få människor på landsbygden är emot vargen men alla jägare är emot varg??

 
At 7:37 AM , Anonymous Anonymous said...

Vi är många som bor på landsbygden som inte jagar och som värnar om vargen. Det är också många som bor på landsbygden som är jägare och jag vet att inte alla dessa jägare är emot varg. Men det finns en viss jargong och ett sätt att vara hos jägarna. Jag har själv plockat ner lappar och affischer med bilder på slaktade vargar med texten "en död varg är en bra varg" som sätts upp vid skjutbanorna i bygden. Jag kan inte anta annat än att det är jägare som sätter upp dessa. Jag har även haft många diskussioner om varg ute i stugorna med jägare och jag har blivit tillsagd att det spelar ingen roll vad vargföreståndarna säger - hamnar vargen framför pipan så är det skjut och gräv som gäller.

 
At 4:24 AM , Blogger Johannes said...

Naturligtvis är inte alla som bor på landsbygden för Vargen - skulle jag skriva då?

Det finns en bild och en debatt där vargfrågan kommit att handla om stad och land. Det är denna debatt som tycker är felaktig. Det framställs som att vi på landsbygden mer eller mindre unisont är emot vargen. Detta tror jag är nys! Vi som lever här och vill ha varg är inte så välorganiserade som de som är emot däremot.

Jägare... ja det finns väl alla sorter av dem. Det är debattklimatet där alla som är för vargen utmålas som okunniga, bambifierade, idioter som jag försökte belysa genom att vända på perspektivet.

Mvh:
J

 
At 4:27 AM , Blogger Johannes said...

Någonstans i bakhuvudet dök det upp att jag hört någon gång att den grupp landsbygdsboende individer som är mest rädd för vargen är medelålders kvinnor.

Men som sagt: Detta är ett vagt minne och kanske inte så tillförlitligt.

Mvh:
J.

 
At 6:33 AM , Anonymous Anonymous said...

Är det i så fall inte lika felaktigt med en debatt som handlar om jägare - icke jägare?

Helt klart är det så att inte alla på landsbygden är emot varg. Jag bor ute i skogen och är absolut inte emot vargens existens. Jag är jägare och känner förståss många jägare. Varken jag eller de andra jägare jag umgås med är emot vargen. Nu bor vi iofs inte i det vargtätaste området.

 
At 9:29 AM , Blogger Johannes said...

Jag vet inte när jag har sagt att alla jägare är emot vargen? Jag har sagt att det är inom jägarkåren som det största vargmotståndet finns - ett påstående jag nog inte är helt ute och cyklar med.

Min avsikt var att vända på perspektiven så att det blir tydligt hur skruvad den här debatten är. Men jag har aldrig någonsin sagt mig stå för att alla jägare är si eller så. Jag har själv jägarvänner som är för vargen. en av dem är t.o.m. före detta riksdagsman och en av de skickligaste pro-varg-debattörerna i Sverige.

Själva min grundtes är - precis som du själv antyder - att hela diskussionsklimatet är ruttet. Vargen är en ickefråga! Om det handlar om en arts fortsatta existens eller en viss intressegrups möjlighet till "rekreation" så är det en absolut självklarhet för mig att den hotade arten prioriteras.

Problemet är att detta tänkesätt inte är riktigt den linje som svenska jägareförbundet m.f.l. företräder. Deras argumentation bygger på storslagna utspel, känslor (som "vi mot dem"/landet mot staden) och saknar inte sällan verklighetsförankring.

Historiskt belagd argumentation om vargens ofarlighet och nästan försvinnande få angrepp på människan går liksom inte in.

Tack för dina kommentarer.
Mvh:
J.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home