Friday, March 13, 2009

Våra massmördarbarn!

Dödsskjutningar på ännu en skola. Varför, vad är det för en konstig trend? Ring P1, Rapport, pressen… alla frågar sig… Men ärligt talat är det så konstigt?

Om man inte fått umgås med sina föräldrar, inte fått vara till nytta, inte fått lära sig ta vare sig praktiskt eller känslomässigt ansvar. Om man lever i en västvärld där allt som räknas för en ung människa är betygen i skolan, som ju är en garant för rätt gymnasie- och högskolelinje så att man sen, som vuxen kan tjäna tillräckligt med pengar för att efter sin stressiga arbetsdag ha råd med en massa omedelbar, men betydelselös, tillfredställelse: Tv, porr, godis, dataspel, krogen, snabba bilar, prylshopping… Om syftet med min existens är att konsumera så mycket som möjligt för att skapa tillväxt så att vi alla ska ha råd att upprätthålla konsumtionssamhället… Ja då är det väl inte så konstigt om man ger upp, inser att livet saknar mening och bestämmer sig för att ta sig sin stora kick nu på en gång. Och vad kan väl ge en större kick, vara mer gränsöverskridande och inverterat självutvecklande än att bli den där massmördaren – hjälten från filmerna - som är en så totalt integrerad del av vår våldsamma västkultur och skjuta ihjäl en massa människor?

Det hänger inte på lärarnas brist på stränghet eller på att vi har för få skolpsykologer – nej inte ens på hårdrocken. Det är det grövsta underkännande en hel kultur kan få när våra barn självmant och oprovocerat väljer att avsluta sina liv som massmördare. Ja, det är faktiskt det totala underkännandet!

Det här är inget systemfel som går att lappa ihop. Det är en konsekvens av själva systemet!

Mvh:Johannes

Labels: , ,

4 Comments:

At 1:51 AM , Blogger Unknown said...

Under min uppväxt har jag blivit fostrad in i allt det här med betyg, bra jobb, konsumera. Det beror främst på mina föräldrar skulle jag tro men även de lärare och vägledare som sagt "Du är ju så duktig i skolan, det är klart du ska plugga vidare". Nu på senare inser jag vilket hemskt samhälle vi lever i. Hur det är mitt ansvar att ta tag i situationen, förändra hur jag lever, mot ett liv i harmoni med mig själv och allt runt omkring mig. Det finns så många som pressar på för att vi ska komma igenom den fyrkantiga formen att det är svårt att, framför allt som ung, sätta sig emot och säga att nej, jag vill inte ut på andra sidan där likgiltigheten och trångsyntheten regerar. Jag vill stanna utanför, bygga något fint, tilsammans med de andra små öar andra medvetna byggt upp, så att tillslut andra inser vad det är man ger upp då du låter dig formas. Tänk vad kärlek kan lösa problem ändå, så synd då att vi inte har ett samhälle som strävar efter maximal kärlek människor emellan. Det är vad vi behöver bygga upp. Sådana här händelser är så djupt tragiska, självklart för alla inblandade, men även att vi har låtit det samhälle som stöpt dessa människor växa fram, utan protester. För västvärldens långsamma förfall, förenen eder!

Ha en underbar dag mina vänner.
/Fredrik

 
At 7:44 AM , Blogger Johannes said...

Hej och tack för en tänkvärd kommentar.

Ja, du sätter fingret på problemet: I vårt system krävs inte lycka. Tvärt om faktiskt; systemet skulle ju braka utan olycka och otillräcklighet.

Tänk om alla var nöjda. Det skulle betyda slutet för konsumismen, vilket i sin tur skulle betyda slutet på tillväxten, som skulle betyda slutet på samhället.

Det är sjukt!

Mvh:
J.

 
At 8:25 AM , Blogger Unknown said...

Tack själv för en jättebra blogg, jag har aldrig läst en blogg på riktigt, här fastnade jag direkt. Det känns utvecklande att läsa vad du skriver, jag är mycket nära vad du tycker och det stimulerar att få en liten annan vinkel på samma funderingar jag har.
Jag förstår även att du spelar i ett band som heter Paganus? Det var så jag kom in på den här bloggen från början tror jag.. Hur bär man sig åt för att få ett smakprov på er musik?
Går den i samma riktning som din blogg är jag i himlen tror jag =)

I vårt system krävs inte lycka, så sant det är, själva drivkraften är olycka! Strävan efter det samhället definierar som bättre.
Tack för den insikten!

Men nu ska vi inte grotta ner oss avskyvärdheter, det går att skapa fina saker. Ikväll ska jag plantera ut mina grönsaker på en oanvänd gräsplätt bakom hyreshuset =) Små steg! Kanske odlar alla alla snart där bakom..
Ha en skön kväll, och tack än en gång för dina ord, jag kommer vara klistrad.
/Fredrik

 
At 12:57 AM , Blogger Johannes said...

Den var inte lite smickrande den kommentaren.

Tusen tack.

http://myspace.com/skogsrock

Där hittar och hör du Paganus. :)

Mvh:
J.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home