Friday, February 13, 2009

BLI AV MED ADRESSERAD REKLAM!!!

Ja, det är sant. Du kan slippa ALL reklam hem i brevlådan.

En privatpersons adress får i runda slänga ta emot över 60 kg reklam om året. Det är många träd det: En del fällda ur svenska gammel- och urskogar, andra utomlands i andra känsliga habitat. Att sätta upp en NEJ TACK - INGEN REKLAM-dekal på postlådan är alltså en väldigt enkel åtgärd, som samtidigt gör stor nytta. Nästa steg är att bli av med den adresserade reklamen. Även detta är enkelt som att ta sig en snus.

Ring Nix Adressat på: 020 - 55 70 00. Du blir emottagen av en svarare som ber om att få ditt personnummer. Nu skickar Nix en blankett hem till dig som du i din tur fyller i och skickar tillbaka. Klart!

Tänk va jädrans lätt det är att göra något bra!

Mvh:
Johannes

Labels: , , ,

12 Comments:

At 12:27 PM , Anonymous Anonymous said...

Man kanske skall sätta upp "ingen reklam tack" på alla lådor i byn så får dom göra ett aktivt val att få reklam. /david

 
At 1:29 AM , Blogger Johannes said...

He he. Den var inte dum den!


//J.

 
At 10:08 AM , Anonymous Anonymous said...

Har svårt att förstå hur folk står ut med att få all denna onödiga reklam hem i brevlådan. Vilket slöseri med jordens resurser! Tack för tips om hur man blir av med även adresserad reklam...

 
At 5:27 PM , Anonymous Anonymous said...

Jag är född och bor i Förenta staterna, och ibland är inte enkel att stoppa oönskad post här. Men har jag varit försöka för länge sedan. Jag skickade tillbaka oönskad post, eller skickade e-post för att stoppa dem.

Nu får jag post ett eller två gånger om veckan. Icke kataloger, icke räkningar (betalar jag alla dem på "Net"). En gång förre året, jag hade icke post för sju dagar i rad!

Nu kan jag ta ut en små säck skräp en gång varje månad eller varje sex veckor.

(Många ursäkter för min svenska!)

Lars H. (FB)

 
At 1:26 AM , Blogger Johannes said...

Tack alla så mycket för era kommentarer. Tack för tacken o.s.v.

Kul att ha en läsare i USA.
Är det du som driver Skogens Skötare?

Hur ser läget ut för Skogen i staterna? Jag vet att ni har ca 10% av era Skogar skyddade, men hur går debatten over there.

Även om det finns lite småfel så är din svenska är helt förståelig.

//J.

 
At 6:21 PM , Anonymous Anonymous said...

Ja, det är jag.

Tyvärr finns det ej mycket "debatt" här. De flesta människorna tycker inte om miljöskydd... tycker de om pengar. Om de kan titta inte ett problem, finns det inte problem.

Jag hoppas att Obama kanske bli bättre än Bush II (!), men jag är cynisk om politisk säker.

/Lars

 
At 1:48 AM , Blogger Johannes said...

Well... the probs here are similar to the ones u describe. In Sweden peoplelike to see themselves as forest loving environmentalists. But the truth is that we have less sheltered forests in Sweden than any other western country I've heard of. We say that it's no damage done: "the forest will re-grow". Both u and I know that trees might re-grow - forests... no.
A forest is an entire ecological system and if u cut down the trees all the other species will die as well - and these wont come back just because new trees start to grow.

Sweedes are such hypocrites. We are soo judgeing about u americans, but at the same time our own environmental laws and behaviour many times are worse than ures. We hate americans but love to eat at the Mc Donalds.

No people are bad - but all people are sometimes stupid and intolerant.

Tack för ditt intresse:
J.

 
At 5:42 AM , Anonymous Anonymous said...

[ugh]

Jag hatar McDonalds! Jag har ätit inte sin mat för länge sen! (Jag är dålig amerikansk!)

Finns det en debatt som växa här...mat. För mycket land har varit byggde upp, och jordbruken är för mycket beroende till olja och genetik.

Fler och fler människorna blir orolig. Om kan du, skulle du läsa boken "Omnivore's Dilemma" av Michael Pollen. Jag vet inte om det har varit översätta på svenksa.

L.

 
At 3:07 AM , Blogger Johannes said...

Well... agriculture, oil and energy are kind'a my main topics.
U'll find some articles further down in this blog on these subjects.

Have'nt heard of Omnivore's Dilemma though - I'll have to check that out.

It all boils down to energy: For instance in ure country when u eat 1 unit of energy it has costed about 100 units of (mostly oil-based) energy to produce that unit.

Also check out: http://www.fromthewilderness.com/free/ww3/100303_eating_oil.html

...it's an article named: Eating Fossil Fuels. Very good (although it's a bit old now).

//J.

 
At 2:45 PM , Anonymous Anonymous said...

Jag får hem reklam fastän jag har en ej-reklam-tack-skylt =(

Kan inte du tipsa om sidan ett klick för skogen (www.ettklickforskogen.se)? Där går man in och klickar, och för varje klick (som är helt gratis för den som klickar) skänker sidans sponsorer pengar som går till att rädda svensk gammelskog. Just nu kämpar man för att rädda Verles gammelskog i närheten av Göteborg, och det är bråttom! Innan den 19 mars måste man ha pengarna. All hjälp behövs!

 
At 6:18 AM , Blogger Johannes said...

Hej Lisa.

Jag har redan tipsat om ettklickförskogen flera gånger.

Kolla in skyddaskogen.se som jag är medlem i om du vill ha mer info om vad man kan göra.

Annars kan det vara en idé att sprida klicket via facebook/myspace om du har något sånt.

Tack för tipset ändå - återkom gärna med fler tips:

J.

 
At 7:32 AM , Blogger Alex said...

Ni kan testa ett medlemskap på yourmail.se. Ingen mer pappersreklam i brevlådan, möjlighet att ta del av reklamen digitalt istället. Funkar faktiskt kanon, helt gratis och man får en snygg dekal att sätta på brevlådan.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home