Tuesday, January 06, 2009

Cynism eller krasshet?

Cynism… Är det när vi ursäktar vår egen brist på handling med spelad uppgivenhet? Är det ett sätt att försvara våra trots allt medvetna brister?
Klassisk cynism – enligt de grekiska filosoferna som kallades cyniker (uttalas kyniker) – var egentligen mer likt det vi idag skulle kalla att vara krass. Man ifrågasatte allt i samhället; makten, ägandet, klasserna o.s.v. ”Du skall dö” var ett sätt att leva livet bättre, inte ett uttryck för att man redan gett upp.
Idag har däremot ordens laddning och betydelse ändrats. Att vara krass behöver inte alls vara samma sak som att vara cynisk. Krassheten kan vara en duktig hjälpreda när man vill se hur det verkligen ligger till – och alltså egentligen mer likt klassisk cynism. Så är t.ex. påståendet att ”Pengar är idag en avgörande drivkraft i alla samhällen” ett krasst konstaterande; det kan hjälpa oss att se var vi står och få oss att välja en annan riktning om vi skulle vilja det. Cynismen använder ofta exakt samma argument men tonen har – ofta nästan omärkligt – hårdnat.

”Money makes the world go round. People will be people always...”

- En textrad ur Amanda Jensens hit som går på radio mycket just nu. Cynism?

Det är så hemskt lätt att vara cynisk (i ordets nutida bemärkelse). Jag är det ofta, ofta själv. Det är liksom inarbetat i hela vår kultur och vårt sätt att vara. Vi kan spåra den i dagliga uttryck som ”Du är för snäll för ditt eget bästa” eller ”Du får inte vara så blåögd/godtrogen” eller i tankemönster som säger att man inte ska förvänta sig något för att slippa bli besviken. En marxist skulle kanske säga att cynismen är en kulturell fångvaktare som håller de lägre klasserna på plats genom defaitistiskt tänkande. Marxismen brister dock på den punkten att cynism är lika vanligt i alla samhällsklasser.

Men ärligt talat… Hur kan man vara FÖR snäll? Om man inte är godtrogen vad är man då; ondtrogen? Frågan handlar i slutändan bara om vem man själv vill vara. Skit samma om det inte hjälper regnskogen att jag ger femti spänn i kvartalet, eller att man blir fadder inte i ett slag avskaffar världsfattigdomen. Vem vill Du vara? Om du har en chans att hjälpa ett fattigt barn, ett plågat djur, en Skog, en Sjö… vem vill du vara?

Mvh:
Johannes

4 Comments:

At 5:55 AM , Anonymous Anonymous said...

En sån fantastisk grunläggande insikt för våran världs framtid.

"Jag kan inte förändra hela världen i ett slag. Däremot kan jag förändra min värld"

Den dagen människor vaknar upp inför sig själv tror jag vi har hittat hem. :)

 
At 7:34 AM , Blogger Johannes said...

Tusen tackar!

Jag håller helt med dig. Lösningen kan aldrig vara politisk, den måste komma från människorna själva. Till viss del kan väl det politiska lägga grunden och skapa en miljö där människor får plats och tid att fundera och komma sig själv närmre, men det kan aldrig li hela lösningen. Ingen människa kan få någon annan individ att vakna upp inför sig själv - som du kallar det. Det arbetet måste man göra själv.
Lär mig!


Mvh:

 
At 4:22 PM , Anonymous Anonymous said...

Min motto är "Do what you can, where you can, when you can." (Gör vad du kan, var du kan, när du kan).

Om jag försöker att lösa hela världens problem, skulle det göra mig galen. Men när jag kan hjälpa, jag måste hjälpa.

Bäste jag kan göra är att leva enkelt. "Money makes the world go round" är kanske cynisk, men vi behöver inte göra det värre själv.

 
At 2:36 AM , Blogger Johannes said...

Jo visst. Håller helt med dig.

Money makes the world go round. Så är det ju, no doubt in my mind, men frågan är hela tiden "Vem vill JAG vara?"

Ofta ursäktas människor som utfört förfärliga handlingar (t.ex. soldater) med att "de var tvugna för att själva överleva".
Ärligt talat så ifrågasätter jag inte deras vilja och val att utföra de hemska dåden och överleva. Alla fattar sina beslut utefter eget gottfinnande och jag har ingen rätt att dömma dem. Men jag vet att jag INTE SKULLE VILJA överleva efter att ha varit t.ex. lägerkommendant i Auschwitz.

Vem vill JAG vara?
Denna fråga är viktigare än filosofens "Vem är jag".

Vill jag VARA den som tänker med plånboken istället för med hjärtat och på miljön? Vill jag vara den som ser på när barn dör? Vill jag tyst knyta handen i fickan när de fäller all Skog runt omkring mig?

Frågan: Vem vill jag vara, åsidosätter också tanken, som vi är så vana att höra: "Det spelar ingen roll vad lilla jag gör, när alla andra ändå fortsätter med att döda varandra, spy ut gifter i naturen och tappa alla andliga kvalitéer."

Skit samma!!! Frågan är om lilla du vill vara den som jobbar för fred, lever ett bättre, andligare liv närmare naturen? Vem vill jag vara - inför mig själv?

Mvh:
J.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home