Wednesday, February 22, 2006

Rösta...?...

Nu börjar frågan dyka upp igen från höger och vänster om vad man ska rösta på. Personligen lyder frågan om jag ska rösta över huvud taget. Ska jag det? Jag vet inte!
Jag vet att jag gärna skulle vilja, men på vad och varför? På vilken vision skulle jag lägga min röst när inget enda av våra politiska partier talar om en enda av de verkligt viktiga frågorna? Var är det totala stoppet stoppet på all miljöförstöring?! Var är fred på jorden?! Var är ett lugnare liv där hjärtat slipper ha en vilopuls på 93 bpm? Var är världens bästa skola, fri från mobbing, där eleven lär sig tänka istället för att stapla fakta på hög? Var är den definitiva, totala skuldavskrivningen för tredje världen?

Nej precis några sådana visioner finns det ingen politiker idag som kommer med och i ärlighetens namn... varför skulle jag i såna fall rösta på någon av er?

Har våra politiker ens någon verklig makt? Tja, nja, nej det kan man nog inte säga. Världens 52 största maktansamlingar är idag företag; först på plats 53 kommer "supermakten" USofA. Därefter följer ytterligare några företag innan nästa land - Japan - dyker upp i heirarkin. Att sverige hamnar mycket långt ner på denna lista behöver jag väl knappt påpeka.
Nej, det enda våra politiker idag vågar prata om är olika "tillväxtpaket" - naturligtvis; dessa ligger ju i de stora företagens intresse.
För det första tycker jag att själva ordet "tillväxt" är ett dåligt valt ord. Det ger oss intrycket av prunkande trädgårdar och stora skördar. Men det enda som på sikt växer i vårt konsumistiska samhälle är sopbergen och kärnavfallet. Tillväxt leder till utarmning!
För det andra... Finns det någon där ute som märkt av vår goda svenska tillväxt? Jag vet att jag varken fått det bättre eller sämre under dessa rekordår! Finns det någon där ute som fått det bättre i skolan, renare luft, mindre stress på jobbet eller som tagit sig fram snabbare i vårdkön? Finns det, det?


Johannes von Agitati Söderqvist

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home