Monday, September 03, 2007

Istid eller nystart?

En gång fick jag frågan ”vad är det du slåss för egentligen?” Ja, shit! Bra fråga. Den gången blev det ett luddigt svar; ”miljön…” eller något sånt väldigt stort och svårdefinierat, oexakt. Nu, däremot, tror jag att jag faktiskt har ett svar.

Tänk dig att det kallades till storting och hela mänskligheten samlades inför ett Makternas råd och de ställde oss ett val: ”Nu har ni människor att välja mellan att fortsätta parta upp Jordens resurser så som ni gör idag i ytterligare 50 år, men sen blir det en väldig istid som sveper bort allt ni någonsin skapat. Eller att välja bort allt nu på en gång – alla dessa maskiner som skadar oss så, alla onödiga prylar som ni egentligen inte behöver - men Jorden ligger kvar och ni kan börja om på nytt med ett nytt kontrakt till oss och Jorden. Vad väljer ni?”
Jag tror att människan skulle välja att festa vidare.

Så min kamp är alltså att få oss alla att välja alternativ två.

Jag vet, jag vet; hela uppställningen är ganska storslagen och pretentiös men det var det bästa en pretentiös hjärna kunde komma på.


Johannes von Pretentiös Söderqvist

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home