Tuesday, May 15, 2007

Den deprimerande debatten.

Jahapp! Då var det äntligen dags igen då.
Ni får ursäkta mitt långa blogguppehåll, men jag har haft mycket att göra med Paganus´nya skiva som precis haft release, lite annat jobb samt min flytt till Kärleken i mitt liv.

Nå, nu tänkte jag klanka lite på den plötsligt uppblommade miljödebatten. Först av allt vill jag väl i och för sig säga att jag tycker det är fantastiskt bra att det nu, över en natt, finns en debatt alls men jag tycker mig se stora faror i hur debatten förs.
Miljön har blivit löp-nyheter och information rörande frågor som klimatet, försurning, ökenspridning, överbefolkning etcetera behandlas med samma respekt som "nakenchocken på Farmen" eller "Gynnings bröstförminskning". Den första effekt detta har på många (tror jag) är att de tar på miljöfrågorna med ungefär lika lite allvar som andra sensationsnyheter.
För det andra talar man ytterst sällan om några riktigt verkningsfulla åtgärder för att hantera de hot vi står inför (eller egentligen befinner oss mitt uppe i). Jo visst; eu´s co2 minskning med 20% har vi väl fått höra om och nya "tekniker som ska rädda oss" också, men de allra viktigaste och effektivaste åtgärderna vore såna som vi alla gjordes delaktiga i. För i det långa loppet har, i alla fall jag, förbannat svårt att se ett samhälle där den stora massan förblir opåverkad medan politikerna och vetenskapsmännen löser problemen åt oss. Mitt svar blir som alltid: Vi kommer förr eller senare tvingas till en mycket kraftfull sänkning av det vi kallar standard och detta är det nästan ingen i debatten som berör.

Några exempel på mycket enkla lösningar för att personligen göra stora insatser för Jorden kan vara att bli vegetarian. Det går åt jättemycket jord att föda en köttätare (och djuren mår dåligt - även i Sverige) och tämligen lite för en vegetarian. Köp närproducerat, eller varför inte direkt av producenten; transporter tvärs över hela globen är förkastliga (även om varan är kravmärkt). Odla själv! Detta är bland de största miljöinsatserna du kan göra. Om det så bara handlar om ditt årsbehov av Oregano som du drar upp i balkonglådor så ger det faktiskt mätbar effekt.

Tack.

Johannes von Klankerhofven Söderqvist

Labels:

2 Comments:

At 5:05 AM , Anonymous Anonymous said...

Vad jag tycker är synd i miljödebatten angående att gå över till att äta vegetariskt, är att det just sägs så: "Ät vegetariskt, rädda miljön!", ungefär. Men det är ju inte så himla enkelt, du är inte garanterat en bra miljövän för att du äter vegetariskt. Allt handlar om vilka råvaror du använder. Det är så många som blir vegetarianer idag och som sedan känner sig helt lurade när de får reda på att regnskogen skövlas för sojaodling och orangutangen dör ut pga palmoljan (den vanligaste vegetabiliska oljan idag). Så säg hellre "Ät ekologiskt och närproducerat", sedan, om man väljer det närproducerade vegetariska alternativet så är självklart det bäst.
Men framförallt är jag rädd för den totala okunskapen i dessa frågor som finns i veg-kretsar, det är som att många tror att de har gjort sitt val för jorden och inte behöver vara medvetna om ngt annat, som att det inte existerar dåliga vegetariska alternativ. Jag tycker det är snubblande nära dubbelmoral ibland, men jag hoppas att det beror på okunskap och inget annat.
Jag vill inte att någon del av jorden ska må dåligt av det jag äter.

 
At 2:25 AM , Blogger Johannes said...

Hej Sigrinn.

Naturligtvis har du helt rätt.
Jag hoppas att det framgår av en del andra bloggar jag gjort att jag är helt med dig. Självhushållande landsbygd är ett av de teman jag försöker lyfta fram här.
Vegetarianism skulle hjälpa, men ingen lösning är långsiktigt om den inbegriper konsumism.

Tack.

Johannes

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home