Monday, November 30, 2009

Climategate

Lagom till att jag fått min första debattartikel om klimatförändringen publicerad i Värmlands Folkblad så kommer Climategate-affären. För er som ännu inte hört något om detta så handlar det hela om att några hackers gjort dataintrång på ett engelskt universitet och funnit mörkade dokument om klimatförändringen. Man har hemlighållit viss information, baktalat klimatförändringsskeptiska kollegor o.s.v.
Vissa grupper tar detta som ett intyg för att klimatförändringen är ett påhitt.

Här är några länkar till att börja med. Jag har själv inte fått rätsida på hela den här debatten ännu, men den är helt klart intressant - ingen skulle vara gladare än jag om hela klimatförändringsteorin var fel:

http://www.youtube.com/watch?v=anHuOAXIl0M

http://www.youtube.com/watch?v=mx3q2arm_ek

Hm...
Jag är skeptisk, men det kräver ändå att man kollar upp det. Ett intressant fakta är dock att jag inte lyckats hitta de där läckta dokumenten som de talar om och se det hänvisas till hela tiden.

Här kommer en svensk som är kritisk till Climategate-affären:

http://www.dn.se/blogg/varldenbloggen/2009/11/27/climategate-delikat-materia-5456


//J.

1 Comments:

At 6:08 AM , Blogger Nightwood said...

Håller med dig om att det skulle vara glädjande om världen inte håller på att värmas upp men oavsett anledning ser vi alla att det gör det och vi vet oavsett detta att vi måste ändra vårt levnadssätt innan alla naturresurser och rent vatten och luft tar slut. Tack för bra blogg.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home