Wednesday, May 06, 2009

Skogsindustrin är lögnare!

Här är en länk till en bra debattartikel från den ideella föreningen Skydda Skogen.

http://www.vf.se/Asikter/Varmland/Hyggesbruk-ar-inte-gangbart-for-klimatet-090505.aspx

I artikeln nämns att det tar ca: 30 år "innan koldioxidutsläppen från" [ett hygge] "kompenseras av upptaget av koldioxid i de uppväxande nya träden." Värt att tillägga är då också att industrin just nu håller på att ta fram snabbväxande gran som bara tar 40 år på sig för att bli avverkningsmogen, så i framtiden kommer - om industrin får som den vill - en gran bara kunna fungera som kolsänka i tio år innan den ska avverkas. Jämför detta med hur det varit tidigare då ett träd kunde stå i 200 - 1000 år innan det blåste omkull och långsamt, genom föruttningsprocessen började avge co2.

Mvh:
Johannes


Värt att kolla upp: http://skyddaskogen.se/

Labels: , , , , , ,

6 Comments:

At 5:23 AM , Blogger Anders Enochsson said...

Hej!

Jag såg din blogg och tycker den är mycket bra! Tycker själv det är mycket viktigt med en problematisering av vildmark/civilisation. Har människor behov av vildmark eller är vi framförallt stadsvarelser med egna lagar (som många hävdar)? Jag tror det tidigare.

Läste om koldioxidsänkorna: om växthuseffekten fortsätter kan träden bli nettoproducerare av koldioxid (enl. vissa). I detta prespektiv kommer nog skogsindustrin i framtiden hävda att man bör "hugga ner hela skiten!" och ersätta dem med snabbväxande farme m. genetiskt manipulerade träd.

 
At 3:43 AM , Blogger Johannes said...

Ja, du har helt rätt. Låt mig tillfoga att det är viktigt att ta kampen NU! Det här slaget FÅR VI INTE FÖRLORA.

Tack för ditt intresse.

//J.

 
At 7:20 AM , Blogger Anders Enochsson said...

Ja! Jag läste ditt inlägg om folktro, meningen "Lyssna till vad det heliga Trädet har att säga dig istället för att läsa böcker om hur man gör träd heliga"

tyckte jag verkligen om :)

Du låter som en författare jag blivit besatt av på senaste tiden DH Lawrence. Han skrev om 20-talet, men det finns mycket som liknar nutiden.

Han kritiserar också hur intelektuliseringen och det kristna arvet gör människor rädda för djupare känslor.

/Anders

 
At 12:42 AM , Blogger Johannes said...

Hej igen.
MAn kanske borde ta och läsa DH. Lawrence då. JAg har fått fler tecken när det gäller honom.

Ja visst är det så att vår krstna kultur (alltså inta all kristna människor) är väldigt hämmande. Själv är jag uppvuxen i en lite annorlunda kontext och krocken med samhället blev ganska hård i skola och så.

Systemet bär, enligt mig, på djupare spår än vi anar: Vetenskapens rötter är i kyrkan och den tidiga humanismen. Hur hade vetenskapen sett ut idag om den t.ex. hade vuxit fram i Indien istället. En Gud, en sanning contra flera Gudar, flera sanningar. Hur annorlunda hade inte världen tett sig?

Tack för ditt intresse:
J.

 
At 12:15 AM , Blogger Anders Enochsson said...

Ja, antagligen totalt annorlunda.

Det kanske är att jag bor i Uppsala, men under det tidiga 2000-talet kändes det mig som det skedde något oerhört mäktigt i Sverige (eller större städer).

"Alternativa" kulturer verkade minskade i rasande fart samtidigt som de yngre generationerna i ny omfattning verkar (de) helt upptagna av amerikansk mainstream kultur. Tycktes det mig.

Tror jag läste Chomsky någon gång och han skrev väl något om att puritansk kultur var inbäddad i den amerikanska affärskulturen. Dvs. kristna högern i USA.

Blev nyfiken: vilka är puritanerna som har sådant inflytande i Sverige?

Tydligen en fanatisk religiös sekt i 1600 s England som startade engelska inbördeskriget och på nästan egen hand lyckades vända upp och ner på världshistorien (Oliver Cromwell). Samt skapa USA ur ”vildmarken”.

 
At 12:17 AM , Blogger Anders Enochsson said...

con't

En bra bok, the English civil war, A peoples history, skriver: "If there had been no civil war , would there have been an American or French revolution?... We would have been a different nation in a different world."

Vilken kraft puritanismen måste ha! Och de verkade vara vid gott mod några hundra år senare.

Läste Lawrence som kritiserade i ”Pornografi” puritanismens jagcentrering:

“Det som är större än jag, är själva den livsdrift som finns i mig, och den driver mig att glömma mig själv och ge efter för den oroliga ännu ofödda impulsen att slå sönder världens väldiga lögn och forma en ny värld. Om mitt liv bara innebär att trampa runt i jaginstängdhetens, det onanistiska jagmedvetenhetens onda cirkel, så är det värdelöst.”

Jag håller med dig. Världen kunde sett annorlunda ut, och mest oroande av allt tycker jag verkar vara hur unga människor idag verkar vara villiga att ge upp motståndet mot ”det kristna arvet (inte kristna)” som skapades på 1920 och 60, 70-talet.

Ursäkta mitt långa inlägg!

/Ande

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home