Monday, May 25, 2009

SAFT PÅ SVARTAVINBÄRSBLAD

SAFT PÅ SVARTAVINBÄRSBLAD:

4 liter blad, 2 l. vatten, 2-4 kg socker (beroende på hur söt du vill ha den), 3-4 citroner (krav), några tsk citronsyra.

Varva blad, citronskivor och syra i en bunke. Koka sockerlag på vattnet och sockret och häll detta över bladen i bunken. Låt stå övertäckt och svalt i tre dygn. Sila ifrån. Saften är klar!

Vill man göra vin så skippar man bara citronsyran och tillsätter lite jäst (vinjäst - inte degjäst). Vill man ha ett sött vin kan det vara idé att tillsätta lite mer socker eftersom jästen kommer äta upp en hel del av detta. Häll över hela satsen i en damejeanne med jäsrör och låt stå (varmt för en snabb jäsning eller kallt för en långsammare) någon/några månader. Skaka om då och då. För slutjäsning, tappa av med en hävert till ett nytt kärl där bottensatsen får sjunka till botten. När vinet börjar klarna tappar du över på flaskor. Lagra svalt. Smaken förbättras avsevärt efter något år i källaren.


Mvh:
J.

Labels: , , , , ,

2 Comments:

At 7:43 AM , Blogger Jenny said...

Intressant! Jag är själv ingen "saftperson", men man borde ju kunna använda svarta vinbärsblad i sallad, tex. Brännässla är min favorit!

Din blog kom mig att associera till den trevliga gubben Gary Snyder. På min blog har jag ett citat som lyder:

“Wilderness is not just the “preservation” of the world, it is the world. (....) Nature is ultimately in no way endangered; wilderness is. The wild is indestructible, but we might not see the wild.” (Gary Snyder)

Många människor tycks bortkopplade från naturen och överciviliseringen breder över lag ut sig. Det är kanske inte så konstigt med tanke på att mycket "kultur" (många av dem) utgår från storstäderna.

Men jag ser mig själv som en del av naturen och då bor jag i en så civilserad plats som Uppsala. :) Här finns ju ändå mycket grönområden.

Vänligen:

Jenny

 
At 4:30 AM , Blogger Johannes said...

Mycket bra, mycket bra.

"The biggest lie of them all is the one that says that civilisation is good for us."

-Trudell

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home