Wednesday, September 03, 2008

De bästa av alla världar.

När vi tänker på vår värld och tid som den bästa - vilket jag kommit att förstå att många gör - så gör vi två misstag. För det första så har vi bara vår västliga kultursfär i tankarna och för det andra så förlitar vi oss alltför mycket på statistik som säger just att vår tid är den bästa någonsin.
Vad gäller det första felet visst... Avser man med ordet världen enbart Europa och enbart europeisk historia när man säger tid, ja då kanske man till nöds kan tycka att vi har det bättre än någonsin just nu - även om inte alla håller med.
Det andra felet, statistiken som säger att det är procentuellt färre människor som svälter idag än tidigare, korrigeras enkelt eftersom det är ett nonsensargument. Det kan ju till exempel vara värt att ha i åtanke att den totala mängden svältande människor idag är är fler än hela Jordens befolkning under tidig medeltid. Alltså: fler individer svälter och lider idag än någonsin tidigare.
För att riktigt i grunden krossa lögnen om "den bästa av alla världar" kan man ju också nämna att det är i vår tid som hela hav håller på att dö; att det är i vår tid som rostiga kärnvapen dräller runt på vår Jord; att det är i vår tid som Solen - själva motorn i fotosyntesen - har börjat utgöra ett dödligt hot för oss alla; att i vår tid krigen blivit brutalare och så oändligt mycket mer effektiva i sin förstörelse, att det i vår tid dör ut fler arter per år än under perioden när dinosaurierna dog ut, att växthuseffekten faktiskt kan hota mänsklig överlevnad överhuvudtaget. Aldrig någonsin tidigare har så många levande varelser lidit så mycket och aldrig har hela skapelsen stått inför såna vansinneshot som nu.

Egentligen är lösningen enkel tror jag. Det är när vi inser att det inte är orden som uttalas i våra kyrkor, synagogor, moskéer, vetenskapsmagasin (och definitivt inte i våra börshus) som är heliga, utan Skogen, Jorden, Vattnet, Luften... Allt det som omger oss som också vi är en naturlig del av; allt det som vi en gång har älskat och som vi fortfarande skäms inför när vi tillverkat eller köpt en ny onödig pryl för att fylla den glupande tomheten inom oss.
När vi försöker avskilja oss själva från Jorden väljer vi samtidigt att alienera oss från vårt hjärta och ursprung. Vi blir skadade, fördummade och aggressiva krigarapor väglöst irrande i en ond hallucination. Men den bästa av alla världar finns faktiskt där, rakt framför näsan på oss, om vi väljer att se det. Skogen är fortfarande helig om vi vill det - gå ut i den. Luften är helig - andas. Vattnet är heligt (och kanske lite väl kallt nu men...) - bada. Jorden är helig - vänd dig till henne!
Vill du vara en god människa - vänd dig mot det goda.
Tror jag.

2 Comments:

At 11:55 PM , Anonymous Anonymous said...

Många anser nog att vårat samhälle idag är det bästa någonsin eftersom att de flesta tänker "förr i tiden" som krig och sjukdommar och hårt arbete. Något som vi dock har idag som inte funnits förut är den stabilitet i form av FN, vilket jag är säker på att du ser fördelarna med. Men du har ändå rätt, även fast kapitalism inte existerar i europa på samma sätt och även fast det i alla fall har minskat några få snäpp i USA så är våran värld om man kolla på helheten kapitalistisk där fattiga länder lider och vi i väst och även en del andra länder har det bra. Och visst har den ökade populationen lett till en sämre värld, för visst finns det ju inte mer resurser och mattillgångar än när människan inte var fullt så talrik som hon är idag. Även fast jag har svårt att tro att jordens befolkning någon gång i framtiden kommer att nå ett ideelt samhälle där vi lever med naturen istället för av naturen så kan man ju alltid hoppas. Jag tror att om man sattsar realistiskt kommer man en lång bit på vägen, men om man sattsar allt och riktar in sig på att nå det högsta, att nå ett utopia, då tar vägen dit en längre.

Bara några tankar som kom upp när jag läste ditt inlägg ;)

-David.

 
At 1:24 AM , Blogger Johannes said...

Hej och tack för din kommentar.

Jo, de flesta - i vår del av världen - tänker nog på "förr i tiden" som krig, svält digerdöd och elände, men om vi twistar debatten lite till och frågar oss vad det kommer stå om vår tid i framtida historieböcker... Aldrig tidigare i hitorien har hotet om total utplåning existerat, vilket det gjort under 1900-talet. Ja, det finns t.o.m. flera olika hot mot vår fortsatta existens: kärnvapen, klimatförändring och andra miljöhot.
Enda anledningen till att FN finns är de två fruktansvärda världskrig som skakat om oss och fått oss att inse att vi behöver någon högre instans som kan gå in med viss överhöghet om en konflikt blir för infekterad. Utan vår våldskultur skulle inte FN behövas.

Jag håller inte med om att vi har det bra. Personligen mår jag mycket bättre när jag gör saker som inte samhället tycker att jag ska satsa på. Jag mår bättre av att gå i Skogen än att sitta på möten, min kropp blir frisk av att hugga ved medan den blir sjuk och fet av stillasittande och stress, när jag rensar ogräs i min ack så olönsamma trädgård känns det ändå viktigare än när jag sitter här vid datorn och tjänar stålar.

Visst finns det några fördelar med vårt moderna samhälle som sjukvård, folkskola och tvättmaskiner men på det stora hela har vi aldrig haft det så jävligt som vi har det nu!

Lösningen kommer inte (tror jag) att komma uppifrån våra maktmiljardärer eller politiker, lösningen kommer inte (tror jag) att komma inifrån det nuvarande samhällssystemet - samma system som skapat problemen. Lösingen kommer komma från Dig. Det kommer vara Din lösning; inte storskalig, inte makthungrig, inte girig eftersom den kommer från Dig.

Mvh:
Johannes

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home